a123

Kilimanjaro-bloggen

De har ligget under for rus i årevis. Nå har de vært til topps på Kilimanjaro. Vi har fulgt turen med daglige oppdateringer.

16 deltagere fra Frelsesarmeens rusomsorg har reist til Tanzania for å bestige Afrikas høyeste fjell. På denne siden vil det komme daglig oppdatering fra en av lederne, Signe Haukvik Haugen.

Les mer om prosjektet her.

Dag 13 - Hjemreise (14. mars)

I dag våknet vi opp i Armina Garden og hadde en særdeles rolig og behagelig morgen. Dette passet oss godt etter mye program over mange dager. Vi har besøkt området til Karen Blixen i dag, med omvisning i huset hennes og lunsj i hennes coffe garden. En nydelig 3-retters lunsj, som smakte veldig godt.

Etter dette dro vi videre til en smykkebutikken og fikk shoppet litt der også, he he... nå er vi blakke. Så dro vi videre til en restaurant som hette Carnivore. Der fikk vi smake på mange sorter kjøtt, som kanin, krokodille, struts, biff, svin, okseballer, ribs osv. Det var et salig kaos, der det kom kjøtt på kjøtt på kjøtt, men veldig artig.

Vi hadde også tre bursdagsbarn, Sandra, Heljar og Tine, som fikk fyrverkeri, sang og dans, samt en sjokoladekake. Hærlig!

Vi tar fly hjem nå ikveld/natt med mellomlanding i Amsterdam- til de som følger med så har vi flynummer KL 1143 fra Amsterdam som lander 1155 på Gardemoen.

Dag 12 - Besøkte Frelsesarmeens arbeid i slummen (13. mars)

I dag var vi glade for å forlate hotellet i Sultan Hamud og legge ut på ferden til Nairobi by. Fem biler fylt med bagasje og folk. Ut på tur aldri sur!

Vi ankom barnehjemmet til Frelsesarmeen midt på dagen og fikk en fin presentasjon av det varierte arbeidet som drives her, mest om vannprosjektet som skaffer flere områder vann til folket. Viktig, siden veldig mange i Kenya fortsatt lever uten rent vann og sliter med helseutfordringer på bakgrunn av nettopp dette.

Etterpå så vi oss rundt på barnehjemmet og traff barna som gikk i barnehagen, og fikk ta del i lek og ballongblåsing til glede og hyl fra glade barn. Hærlig opplevelse med tillitsfulle barn som klistret seg på deg og dro deg hit og dit for å leke.

Så gikk turen til Frelsesarmeens arbeid i slummen, hvor vi var innom 3 ulike klasserom med undervisning av barn i alderen 3-4 år, 5år og 6 år. Alle sammen hadde øvd inn både sanger og regler, som de utførte med stor innlevelse, volum og presisjon. Dette gjorde stort inntrykk og rørte oss.

Så delte vi oss inn i 4 grupper og fikk lov til å dra på hjemmebesøk til 4 av barna fra skolen. Vi gikk et stykke inn i slummen og fikk høre ulike historier fra 4 ulike hjem. Fellesnevner for alle var utfordring med jobb, brødfø familie, ha nok til husleie, bo hele familier under samme "tak", bekymring for fremtiden, dyrt med skole, farlig nabolag(holde seg inne etter ni på kvelden) og mye bruk av rusmidler. Det finnes ingen støtte fra myndigheter i Kenya- det er kun opp til deg selv.

Vi føler at det finnes lite ord for det vi har sett i dag, og at fattigdommens ansikt var brutal for veldig mange av oss. Det vil ta litt tid å fordøye, og vi har brukt tid på vei til hotellet for å snakke om det vi så og opplevde. Som en sa i dag: så godt å se at barna er så glade og opplagte på skolen, når de lever under slike forhold hjemme! Håper fremtiden er lysere for dem.

Etter dette dro vi til en annen kant av byen og til et koselig engelsk hotell. Her har vi slappet av i kveld og vært mye sammen rundt langbordet og snakket mye til hverandre og om hverandre om betydningen av prosjektet. Vi er alle enige om at dette har hatt stor innvirkning på våre liv og at fellesskapet og samholdet har vært utrolig sterkt å kjenne på.

Vi har tenkt mye på det å komme hjem igjen, og hva vi ønsker å ta med oss fra det vi har opplevd her, som kan være nyttig når hverdagen kommer. Sammen mot toppen vil leve også etter hjemkomsten- det er da vi trenger hverandre mest!

God natt!

Dag 11 - Besøkte barnehjem (12. mars)

Vi våknet opp tidlig i dag og fikk i oss litt frokost, før vi dro ut i safariparken på en runde til! Vi så igjen mange av dyrene fra i går, men i dag var det spesielt store elefantflokker som møtte oss og gikk tvers over veien foran bilene vi satt i. Veldig gøy.

Deretter kjørte vi rett fra parken og besøkte et kvinneprosjekt i regi av Frelsesarmeen ved Sultan Hamud, hvor vi fikk en velsmakende lunsj og en presentasjon av hvordan kvinnene forsørger familiene sine ved å lage kurver og smykker. Det var utrolig flott å se disse kvinnene arbeide og den gleden og lykken de utstrålte da de fortalte at barn og barnebarn kunne få utdannelse og mat på bordet utifra det de tjente. Vi fikk love til å kjøpe smykkene og kurvene de hadde laget og det gjorde vi alle med glede. :)

Etter dette dro vi til hostellet i Sultan Hamud, hvor vi har spist middag og har sitti på verandaen og sett på trafikken en god stund. Litt labre forhold her etter veldig gode forhold i går, men vi lever godt med det.

I morgen venter Nairobi og besøk på et barnehjem og en tur ut til slummen, for å se hvordan Frelsesarmeen arbeider der. Utfordrende og lærerik dag i morgen også. God natt!

Dag 10 - Safari (11. mars)

I dag dro vi tidlig avgårde fra Uhuru hostel og busset over grensen mellom Tanzania og Kenya. Der kom vi så vidt gjennom passkontrollen fordi en av våre hadde en rift i passet sitt, og det kunne ikke kontrolløren godkjenne. Vi sto fast der i litt over 1,5 time, til turguide og seksjonsleder for Frelsesarmeens rusomsorg var såpass ydmyke at kontrolløren følte det var ok å sende oss alle igjennom.

Vi ble kjørt rett inn i Amboseli nasjonalpark, hvor vi føler vi er kommet til paradis på jord. Vi fikk en nydelig lunsj da vi kom, før vi sjekket inn i bungalow/telthytter med et fantastisk fint tre/stein interiør med ekte porselenstoalett. Hipp hurra! Noen fikk også tatt en dukkert i bassenget før vi ble kjørt inn i den fantastiske nasjonalparken med det mektige Kilimanjaro-fjellet i bakgrunnen. Ingen av oss kan helt forstå at mange av oss faktisk har vært på toppen der.

På safarien har vi sett flokker med elefanter og sebraer, samt sjiraff, geopard, avslappende løve og løvinne, antilope, gnu, hyiene, moskusokse, villsvin, gaseller, struts m.m. Dette var utrolig gøy og en mektig opplevelse for samtlige. Vi gleder oss til å ta turen ut i morgen etter frokost også, før vi tar turen til Sultan Hamud for å besøke et av Frelsesarmeens kvinneprosjekter der. God natt!

Dag 9 - Sjuende etappe (10. mars)

I dag har vi fullført siste etappe på vår 7 dagers fjelltur, pakket sakene for siste gang og gått 3-4 timer ned til gaten ved enden av Kilimanjaro nasjonalpark. Der nede ventet guiden vår fra ToppAfrika, Stein-Erik, Ken Ove som vi har savnet på turen, og Knut Haugsvær og Frode Woldsund fra Frelsesarmeens rusomsorg. Sammen med dem var også Alice Rasmussen som er vår Kenya-ekspert på turen videre.

Det ble et følelsesladet møte, hvor det vanket mange tårer og det ble utvekslet mange gratulasjoner. Det ble mange bilder og mye film av glade og glade og letta fjellvandrere. I tillegg ble det delt mange tanker om uka vi har vært igjennom. Ordene "Yes, vi klarte det" og "dette gjør oss sterkere" og "det er helt fantastisk" og "jeg har aldri vært med på noe verre" var blant de tingene som ble nevnt.

Ferden gikk videre til fest på ToppAfrikas kontor med sang, dans, jubel, god mat, alkoholfri champagne og diplomutdeling for å ha nådd toppen. Fantastisk opplevelse og mye dans på stive nordmenn, artig!

Så gikk turen til hotellet og en lang etterlengtet dusj. :) Til middag satt det 22 solbrente, slitne, men letta Sammen mot toppen-deltakere.

Vi er ydmyke og takknemlige for det vi har fått vært med på og i morgen venter nye eventyr i Kenya. Vi skal besøke Amboseli nasjonalpark hvor safari venter. Det føler vi at vi har fortjent nå. god natt!

Kilimanjaro-bloggen

Dag 8 - Sjette etappe (9. mars)

Noen svært innholdsrike timer er lagt bak oss og vi kan med en gang meddele at 17 stykker har nådd toppen av Kilimanjaro 2017!

Det har vært særdeles hardt arbeid og mye snørr og tårer. Alle har hentet ut krefter de ikke trodde de hadde og er svært stolte av laget og seg selv. Mette og Aamir måtte gi seg underveis, men begge nådde over 5000 meter.

Vi gikk i 23-tiden i går kveld og de første var på toppen på Uhuru Peak 5985 m.o.h. klokka 08.00. Soloppgangen fikk vi i ryggen på siste del av turen opp, og den var vakker og ga motivasjon.

De første kom ned fra toppen til campen i 12-tiden i dag, så det tok mange timer og var en spektakulær naturopplevelse. Det som nevnes mest er gleden over at så mange nådde toppen, samholdet underveis og oppbackingen alle ga hverandre for å hente ut de siste kreftene, som var nødvendig for å nå toppen.

Da toppturen var unnagjort fikk vi hvile i en time, før det ble servert lunsj. Så var det bare å snøre på seg skoene igjen, for da skulle vi til neste camp som ligger på ca. 3000 meters høyde. For å komme dit måtte vi gå i fire timer på en sti som så mer ut som et tørt elveleie. Det har vært en lang og slitsom dag, så i kveld er det tidlig ro i leiren.

Dag 7 - Femte etappe (8. mars)

Da sitter vi alle i matteltet på 4675 meters høyde og er utrolig stolte av oss selv. 21 stykker til siste camp er langt mer enn vi hadde kunnet håpe på da vi bestemte oss for å sette i gang dette prosjektet. Nå kjente vi at tiden var inne for å klappe oss selv på skuldra og kjenne på samholdet, engasjementet og staheten i gruppa.

Daniel og Rita gir seg her og venter på oss andre som skal ta fatt på vandringen mot toppen i kveld/natt. De har gjort det de har kunnet og vi er sååå stolte av dem.

I kveld blir vi vekket klokka 22, nesten ferdig påkledd i soveposen, så blir det te og kjeks i matteltet, før det bærer i vei mot toppen. 19 stykker skal slite seg gjennom natten med håp om å nå toppen.

Sammen mot toppen lever i beste velgående. Heia oss!

Dag 6 - Fjerde etappe (7. mars)

Vi startet i dag tidlig fra camp Baranco, opp frokostdreperen. Det ble en veldig positiv opplevelse. Vi hadde sett for oss en veldig hard dag, men med kyndige guider var det ikke noe problem.

Vi kom tidlig til camp Karanga. Der hadde kokkene laget varm lunsj til hele gruppen, atter et fantastisk måltid som blir laget over tre gassbluss.

Vår norske guide, Stein Erik, måtte i dag gi seg. Han ramlet på dag en og slo ryggen, og smertene har bare blitt verre for hver dag. Det er kanskje noen ribbein som ikke har det helt bra. Men turen fortsetter som planlagt. Vi har en fantastisk afrikansk guide, William, som skal følge oss helt til toppen.

Daniel har fått en vridning i kneet sitt, så han har fått massasje og bandasje. Vi håper alle at han er fit for fight i morgen.

Vi heier på oss og har stor tro på at vi klarer dette. Sammen mot toppen!

Kilimanjaro-bloggen

Dag 5 - Tredje etappe (6. mars)

I dag har vi vært oppe på 4600 meters høyde, lang etappe på 13 km. Vi gikk i nesten 9 timer. I skrivende stund blir vi servert middag i matteltet vårt. Vi driver nå med akklimatisering, walk high, sleep low. Campen i dag er også på ca. 4000 meters høyde.

Alle gjennomførte hele etappen med bragd. Det er flere i gruppa som merker høyden, men foreløpig er det ingen fare for hverken høydesyken eller at noen vurderer å snu. Vi er en flott gruppe som støtter og heier på hverandre.

Vi begynner å bli slitne, men vi passer hele tiden på at den ved siden av har det bra. I morgen er det en kort etappe, bare fire kilometer. Men vi skal opp en "vegg" populært kalt "frokostdreperen", så det gleder vi oss til.

Men først mat og etterlengtet hvile. Hilsen fra oss på 4000 m.o.h. i Afrika.

Kilimanjaro-bloggen
Utsikten fra campen, med utsikt til Kilimanjaro.

Dag 4 - Andre etappe (5. mars)

Ken Ove måtte kaste inn hånkle rett etter start på dagens etappe. Han kjempet seg opp til camp i går, så at han ga seg i dag, forstår vi. Han ble fulgt ned til hotellet i Moshi av en guide og en bærer.

Etappen i dag har vært tøff. Vi skulle 1000 høydemeter på 7 km, en bratt etappe. Vi gikk i relativt samlet flokk helt fram til lunsj, da begynte noen å føle på høyden. Vi var da på 3700 meters høyde og et voldsomt tordenvær kom over oss. Det haglet til og med. Vi kom alle til camp Shira på 4000 m.o.h. Nå skal vi snart spise middag, etterfulgt av en god natts søvn - håper vi. Vi heier på oss. :)

Dag 3 - Første etappe (4. mars)

Slitsom dag i dag for mange. 1200 høydemeter og 6 timers gange. Flere kjente litt i hodet, men positiviteten var kjempe fin i gruppa og vi holdt motet oppe.

Vi gikk gjennom regnskogen med mye flott og mektig vegetasjon. Apekatter i trærne og flotte blomster mange steder.

Vel fremme i camp fikk vi 3-retters middag som smakte fortreffelig. Alle blide og glade for å ha nådd 3000 meters høyde og vi ga oss selv og alle andre ros for vel utført dag.

Tiden jobber med oss og netter med god søvn er alvorlig viktig. Det skal vi ha nå. Klokka 07.00 blir vi vekket i morgen med tilbud om kaffe eller te. Så er det frokost med litt planlegging. Deretter skal vi gyve løs og gå fra 3000 - 4000 høydemeter. God natt!

Dag 2 - Gjennomgang av oppakking(3. mars)

Vi våknet i dag til Kilimanjaro i det fjerne, en grønn oase, fine folk og 22 mer eller mindre uthvilte afrikafarere.

Stein Erik, vår guide, har i dag hatt gjennomgang av oppakkingen til turen og vi har møtt fem av våre guider. Flotte og sindige karer som har vært på toppen x antall ganger.

Vi har gått en tur inn til Moshi town i dag og fikk handlet litt t-shirts, safarihatter og motiver av Kilimanjaro på lerret. Det var 37 grader midt på dagen i dag, så det var mange røde og varme ansikter i gruppa. Mye av jobben i dag har vært å drikke masse vann.

Vi ble invitert til Toppafrika (reisebyrået) sitt kontor på en velsmakende lunsj. Ellers har det vært viktig å slappe av i dag.

I morgen er det avreise klokka 09.00. Da starter reisen for alvor. En av deltakerne har ordnet det slik at søster Malisa, lederen på hotellet her vi bor, skal be for hele gruppen i kapellet før vi reiser. Det kan komme godt med. God natt!

Kilimanjaro-bloggen
Stein Erik Trælnes fra Toppafrika går gjennom pakkelista på turen.

Gjengen fra Sandvika har med seg mange lokale guider på turen.

Dag 1 - ankomst Tanzania (2. mars)

På reise i hele dag. Turen har gått utrolig bra, selv om det var et par stykker som såvidt rakk flyet fra Amsterdam, og klokken 2150 landet vi på tanzaniansk jord til stor jubel og glede. Vi er slitne nå og glad for å kunne legge oss, så etter litt mat på hotellet er vi straks i seng og gleder oss til ny dag med Kilimanjaro i sikte, bokstavelig talt! Alle 22 er fortsatt særs fornøyde og har stor tro på at samholdet i gruppa skal bringe oss til toppen. Men først en hviledag her i Moshi.

Kilimanjaro-bloggen
Daniel, Lise og de andre er på plass i Tanzania.

Kilimanjaro kan skimtes i det fjerne.

Dag 1 - avreise fra Oslo (2. mars)

Vi dro samlet med suppebussen 03.30 fra Oslo til Gardemoen med en trøtt, men klar gjeng. Takk til sjåfør Ole. På Gardemoen gikk alt som en lek, og nå er vi på vei til eventyret vi har ventet lenge på✌️ Alle 22 er med, og vi er særs fornøyd med reisens start! Africa, here we come!