a123

Møte med utfordringer

Kvinner i Øst-Kenya har arbeid gjennom Sally Ann. Landets representant er i Norge for å lære mer.

− Som nokså ny i Sally Ann er det utrolig spennende å følge prosessen fra designerne utvikler et produkt på bakgrunn av lokale materialer, til kvinnene lærer seg håndverket og til de blir solgt, sier April Foster, som er leder Sally Ann i Øst-Kenya.

Møte med utfordringer
Lin-produkter, vesker av resirkulert plast og små perlefigurer er noe av det kvinner øst i Kenya har produsert til designbevisste kunder i land som Norge. April Foster følger prosessen fra idé til ferdig produkt. Foto: Frelsesarmeen / Ellen Marie Skjefstad


Utfordringen

Hun har kommet til Jeløy for å delta på Sally Ann-konferanse som holdes to ganger i året.

− For meg er det viktig å formidle til kvinnene hva som skjer med produktene de lager. Hvor de sendes og hvem som kjøper dem. Derfor er slike møter som vi har her verdifulle, sier Foster.

Ute skinner sola og gradestokken strekker seg til 24,3. Jeløy ressurssenter viste seg fra sin beste side da representanter fra Pakistan, Bangladesh, Kenya, USA, Moldova, Sverige og Danmark i Sally Ann-nettverket var samlet i tre dager denne uka for å sette fokus på fremtiden.

Et viktig tema på agendaen var: Hvordan få folk til å kjøpe produkter – ikke bare snakke varmt om dem?

Møte med utfordringer
Det er nødvendig for utviklingen å komme sammen og møtes innad i Sally Ann-familien. Foto: Frelsesarmeen / Ellen Marie Skjefstad


− Mange er stolte

Jan Aasmann Størksen, merkevarebygger i bedriften, mener at Sally Ann har gode produkter og at historiene bak dem er på plass. Derfor er det viktigste å få folk til å handle, ikke bare fortelle hvor fint tiltak Sally Ann er.

− Det er lett å få folk til å føle noe for både produktene og historiene til Sally Ann. Men derfra og til handling er veien lenger. Derfor må vi finne ut hvordan vi best mulig kan selge produktene, og hvor, sier Størksen.

Han får støtte av Jan Marseille som representerer Frelsesarmeen i Danmark.

− Vi har mange som er stolte av Sally Ann, men ikke så stolte av å selge produktene. Rett og slett fordi det ikke finnes nok steder å selge.

Sjefen må tilfredsstilles

Markeds- og innkjøpssjef i Sally Ann Norge, Sissel Skogly, understreker Sally Anns viktigste oppgave: å gi mennesker håp.

− Men vi kan ikke gi håp uten å selge produkter. Og vi må erkjenne at vi lever i en verden med krevede kunder, der vi ikke er alene, sier Skogly.

Hun poengterer at det er kunden som er sjefen.

− For det er ikke Frelsesarmeen som skaffer mat til våre arbeidere, det er kundene. Da hjelper det lite med gode kommentarer eller folk som kun kikker i butikkene.


Klikk her dersom du vil se innslag NRK Østfold laget fra møtet. 

 

Dette er Sally Ann

Sally Ann skal benytte egnet næringsvirksomhet som et middel for å:

- Gi vanskeligstilte personer håp, muligheter og midler til egen selvstendig utvikling

- Fremme  “handel med håp” ved å oppnå ringvirkninger av sine aktiviteter.

- Sally Anns endelige mål er å bli overflødig.

Nettside: sallyann.com