a123

Å følge sitt hjerte

Et av tidenes mest populære musikkspill, Guys and Dolls, settes i disse dager opp på Oslo Nye Teater med Kåre Conradi og Andrea Bræin Hovig i hovedrollene.

 

Å følge sitt hjerte
Andrea Bræin Hovig, Kåre Conradi, Hans Marius Hoff Mittet og Hilde Louise Asbjørnsen har hovedrollene i Oslo Nye Teaters oppsetning av Guys and Dolls. Foto: Fredrik Arff

Det er langt fra rollen som Hedda i Ibsens Hedda Gabler til frelsesarmékvinnen Miss Sarah Brown. Langt er det også fra Peer Gynt til gambleren Sky Masterson. Nå møtes imidlertid Andrea Bræin Hovig og Kåre Conradi i hovedrollene på Oslo Nye Teaters store musikkspilloppsetning, Guys and Dolls.

– Selv om musikkspillet er en lysere og lettere forestilling enn mye av det vi har gjort tidligere, er det både viktig og gøy å gjøre slike roller, sier Kåre Conradi og fortsetter:

– Det er det samme arbeidet hver gang. Akkurat som i min enmannsforestilling om Peer Gynt er det en historie som skal formidles. Vi må finne kjernen. Hva handler det egentlig om? I tillegg er det alltid mye oppmerksomhet rundt musikkspill. Folk har store forventninger. Her forleden var det en som fortalte at nå hadde de kjøpt tolv billetter til forestillingen og gledet seg. «Ja, det blir så bra, svarte jeg.» Og vi som akkurat har startet leseprøvene!

 

En fin fortelling

Vi sitter i Oslo Nye teaters skuespillerrom. Fortsatt er det tidlig i innstuderingsprosessen. De to hovedrolleinnehaverne gleder seg.

– Hvordan er forberedelsene til et musikkspill som dette?

Andrea Bræin Hovig: – Jeg må arbeide med sangen og dansen. Det er lenge siden jeg har sunget og danset. I tillegg er det å jobbe med tekst og lete etter karakteren og livet til det mennesket jeg skal være.

Ellers vurderer hun å drive litt research, bli bedre kjent med Frelsesarmeen. Andrea har en datter som har spilt på Frelsesarmeens fotballag, og har flere ganger vært i Templet, Frelsesarmeens korps (menighet) i Oslo, slik at miljøet ikke er fremmed for henne.

– Samtidig er det viktig å ikke lære for mye. Det må ikke bli «slik kan vi ikke gjøre det.» Det er et eventyr vi skal lage. Jeg kommer til å konsentrerer meg om rollen, hvem Sara Brown er og hvordan førtitallet i USA var. I tillegg må jeg lytte meg inn i komponistens musikkspillunivers. Det er en verden jeg må bli kjent med, finne min egen måte å gjøre sangene på.

Noe av det første Kåre Conradi gjorde, var å kjøpe musikken på iTunes. Han kjente ikke musikkspillet særlig godt, men oppdaget likevel at han kunne mange av sangene. Kåre elsker musikkstilen og har sunget mye med storband tidligere.

Under en filminnspilling for noen år siden i USA, kom han i snakk med skuespilleren og Hollywood-diva Laureen Bacall. Da hun spurte ham om hva han likte å synge, var svaret sanger sunget av blant andre Sammy Davis jr, Dean Martin og Frank Sinatra, alle sammen medlemmer av Rat Pack miljøet i USA på seksti-tallet. Da kikket kvinnen som har vært gift med Humphrey Bogart og forlovet med Frank Sinatra på ham, og sa: «I created the Rat Pack.»

Kåre ler. – Jeg er glad jeg ikke visste alt om henne på forhånd. Men det er slik musikk jeg ønsker å synge, og dette er noe av det du finner i musikken til Guys and Dolls. Jeg elsker den tiden og den musikken.

– Er det noe i fortellingen dere kan kjenne dere igjen i?

– Det er en fin historie. Den er ikke original, men fin og ordentlig. Budskapet er å følge hjertet sitt, sier Andrea Bræin Hovig som ser fram til å avslutte kveldene som en glad og fornøyd Miss Sara Brown.

– Da jeg spilte Hedda Gabler, sendte jeg både publikum og meg selv ut i natten med ganske tunge tanker. Nå gleder jeg meg til å høre folk nynne når de forlater salen etter en forestilling.

Kåre Conradi peker på de små øyeblikkene som viktige.

– Det er alltid noe som er relevant. Øyeblikk som folk kjenner seg igjen. Enten over noe som har hendt eller noe som de skulle ønske var annerledes. Jeg vil at folk skal gå ut i natten med følelsen av å ha fått noe fint.

 

Å følge sitt hjerte
Det må øvelse til for å skape gode opplevelser for publikum. Andrea og Kåre fotografert i forbindelse med en av dem. Foto: Kai-Otto Melau

Et godt menneske

Guys and Dolls ble en kjempesuksess med 1200 forestillinger og vant Tony Award for beste musikkspill da det i 1950 for første gang ble satt opp. Stykket handler om gambleren Sky Pattersons interesse for frelsesoffiseren Sarah. Hun avviser ham i første omgang, men Sky gir seg ikke. Han vedder med sine kamerater om at han skal få henne med seg til Havanna. I den cubanske hovedstaden faller Sara for Sky som innser at følelsene er gjensidige.

Sarah blir likevel rasende når hun vel hjemme skjønner at turen egentlig var et resultat av et veddemål. Skuffet og sint bryter hun med Sky. Når misjonssenteret hun driver på Broadway står i fare for å bli lagt ned på grunn av manglende oppslutning, griper Sky imidlertid inn slik at det likevel blir mye folk. Dermed er senteret reddet. Sara blir igjen interessert i Sky og det hele kulminerer med giftermål.

Kåre Conradi og Andrea Bræin Hovig har ikke spilt sammen før. Kjemien mellom dem er god og begge visste om den andres rolle da de selv sa ja.

Andrea: – Kåre er en utrolig hyggelig fyr. Han er raus og deler av seg selv. Det er så deilig å slippe å jobbe med sure folk. Kåre er superbegavet og jeg gleder meg til å jobbe med ham. Jeg så ham i forestillingen Vi er ikke kaker. Det er en utrolig ekspressiv, eksperimentell og fysisk forestilling med svært mye mimikk og fysikk. Kåre kan alt.

– Jeg vil si mye av det samme, svarer Kåre.

– Andrea er en flink skuespiller og synger utrolig bra. Jeg husker godt da hun for mange år siden var syngende servitør i Rondo og sang Ta meg med av Jan Eggum. Han var i fyr og flamme etter på. Andrea er ekstrem kollegial og dyktig i det hun gjør. Og ikke minst; jeg oppfatter henne som snill.

Andrea smiler.

– Snill. Å, det er et ord og en god egenskap som er skikkelig viktig. Det er godt å være sammen med snille folk. Snillhet er noe vi snakker lite om. Jeg blir liten og nervøs når alt skal være så strengt.

– Hva setter dere mest pris på i livet?

– Det blir så lett klisjé, men kjærligheten, kjæresten, familien og venner, sier Kåre Conradi og fortsetter: – I tillegg er det også disse små øyeblikkene. Forleden dag måtte jeg ta noen såkalte «dårlig samvittighetstelefoner». En av dem førte til en utrolig fin samtale. Jeg måtte gjøre det, så ble det likevel så fint. Det å være snill og ta vare på andre mennesker blir mer og mer meningsfullt for meg. Å se utover seg selv, spesielt de dagene det er tungt, er viktig. Jeg ønsker å være tilstede, akkurat her og nå.

Andrea legger til: – Jeg setter aller mest pris på de menneskene jeg bor sammen med, de er en veldig stor del av livet mitt. I tillegg er jeg ekstremt opptatt av jobben og får noen ganger dårlig samvittighet. Jeg har tre barn som er i ulike faser og med ulike behov. Å se dem er veldig viktig for meg. Jeg ønsker å være et godt menneske.

emil.skartveit(a)frelsesarmeen.no

Dette er et utdrag av en artikkel i Krigsropet nr 6 2014. I denne ukens utgave av Krigsropet kan du også lese om Rheba Brown, som frelsesoffiseren Sarah i musikalen er basert på.

Du finner flere smakebiter fra Krigsropet her. Bestill abonnement eller prøvenummer her. Krigsropets Facebook-side finner du her.