a123

Den underlige kjærlighetens historie

Teaterstykket «Scener fra et ekteskap», med Linn Skåber og Svein Harry S. Hauge i rollene, vil ha publikum til å gå hjem og snakke sammen, uavhengig av sivil status.

Den underlige kjærlighetens historie
Hverdagen innhenter ekteparet i stykket og utfordrer evnen til å ta vare på hverandre. Foto: Ranveig Nordgaard

– Teater er så mye. Det skal være et sted for politikk og intellektuelle spørsmål, men det skal også være et sted for emosjoner, sier Marit Moum Aune.

I høst har hun regi på Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap på Oslo Nye Teater. Med Linn Skåber og Svein Harry Schöttker Hauge i rollene som ekteparet Marianne og Johan, settes store spørsmål om kjærlighet, utroskap, kjønnsrivalisering, skyld og tilgivelse på scenen. Det er et stykke om oppbrudd, både fra ekteskap, konformitet og forventninger, men også om kjærligheten og dens sterke og ugjenkallelige bånd.

 

Dagens tabu

Johan og Marianne har vært gift i ti år og lever et vellykket, men ganske kjærlighetsløst liv. Når Johan en dag innrømmer at han har vært utro og er forelsket i en annen kvinne, trues samlivet. Marianne trekkes både mot sviket og mot kjærligheten hun fortsatt føler for Johan. Vil han forlate familien? Er tilgivelse mulig? Bør de skilles?

– Stykket kommer ikke med en ferdig moral. Bergman ønsket at de som så det skulle gå hjem og snakke rundt kjøkkenbordet. Det håper vi også, for samliv er komplisert, sier regissøren.

Da filmen Scener fra et ekteskap ble sendt på svensk tv på 1970-tallet, var gatene tomme. Det skulle det vise seg at mange ekteskap også var. Filmen bidro til et ras av skilsmisser.

– 1970-tallet var den gryende tiden for skilsmisser, og folk i alle generasjoner skilte lag. Mange skulle sikkert ha gjort det mye tidligere, med rette. Den erfaringen vi har nå, som de ikke i like stor grad hadde da stykket ble skrevet, er tiden etter skilsmissen, sier Moum Aune.

I stykket ser vi et par som aldri blir ferdige med hverandre, selv om de får nye partnere.

– Det at noen som har vært gift, har barn sammen og er skilt aldri slutter å elske hverandre, er et tabu i dag. Det kan gjøre at vi blir grusomme mot verden og hverandre, at vi går helt av sporet, sier Moum Aune.

Hun tror mange som velger å gå ut av et ekteskap ikke alltid er klar over hva de begir seg ut på.

– Mange av de som bryter ut angrer, men da er det ofte ingen vei tilbake. Det kan være lett å tenke at verden ellers har stått stille, men det har den jo ikke. Resten av verden har også gått videre.

 

Den onde ærligheten

Både regissøren og hovedrolleinnehaverne mener dette er et stykke å kjenne seg igjen i, om vi har vært i et forhold i to uker, eller om vi har vært gift i 40 år.

– Vi strever alle med de samme tingene, det å ikke ha tid sammen, krav, forventninger og kjedsomhet. Det er ikke alle som kommer gjennom dette. Et viktig spørsmål i stykket er hva det vil si å leve ærlig. Er ærlighet en dyd? spør regissøren.

– Er det?

– Det gis ingen svar, men den onde ærligheten finnes også, den som nådeløst kan fortelle at den nye kvinnen er bedre enn deg. Selvrettferdigheten, følelsen av at nå er det min tur ellers går livet fra meg, har ødelagt for mange.

 

Dette er et utdrag av en artikkel i Krigsropet nr. 39, 2012, du finner flere smakebiter her. Liker du magasin bedre på papir? Fyller du ut dette skjemaet sender vi deg et gratis prøvenummer i posten. Du kan også gi prøvenummeret til en venn.