a123

Krigsropet i nytt design

– Det visuelle uttrykket er nytt. Oppdraget er like aktuelt som det var for 131 år siden, sier sjefredaktør Hilde Dagfinrud Valen.

Krigsropet i nytt design
Krigsropets redaksjon anno september 2019. Sjefredaktør Hilde Dagfinrud Valen til høyre. Foto: Petter Berntsen

Et blad med helt nytt utseende har denne uka kommet hjem til Krigsropets abonnenter, og ut på gatene over hele landet. Designet er nytt. Innholdet er like aktuelt som for 131 år siden. Tema som rus, fattigdom, tro i praksis og mennesker som på ulike måter trenger medmenneskelighet er fortsatt nødvendige i samfunnsdebatten.


– Frelsesarmeen har arbeidet med «Suppe, såpe, frelse» i Norge helt siden 1888, tett på livet, og fortsetter ufortrødent med det. Hele tiden med en vilje til å være våkne for nye utfordringer og nye løsninger i en ny tid. I alle disse årene har Krigsropet vært en viktig kanal for å dokumentere, informere, belyse, opplyse, gi stemme. Vi tror vi har noe viktig å si om kultur, tro og samfunn, sier sjefredaktør Hilde Dagfinrud Valen.
– Med jevne mellomrom er det viktig at vi pusser opp og fornyer oss, slik at vi hele tiden kommuniserer godt inn i den samtiden og det samfunnet vi er en del av. Vi har vektlagt et rent, moderne uttrykk med god lesbarhet, gode bilder, og flere variasjonsmuligheter fra uke til uke. Det visuelle er nytt, oppdraget er det samme.

 

En stor og varm takk til bladets selgere 
Et trofast korps av frivillige offiserer, soldater og frivillige går hver uke ut i gatene med blad og bøsse på 80 steder over hele landet. Disse er ifølge redaktøren en særlig viktig del av oppgaven Krigsropet har tatt på seg.


Krigsropet i nytt design
Sjefredaktør Hilde Dagfinrud Valen. Foto: Petter Berntsen

– I 2018 gikk hele 3,2 millioner kroner fra salg av Krigsropet til lokalt arbeid på stedene hvor bladet selges, og dette synes vi er fantastisk! Det er ekstra meningsfullt for bladkjøperne å vite at overskuddet går til det Frelsesarmé-arbeidet de ser og verdsetter i nærmiljøet sitt.
– Selgerne våre fortjener en stor og varm takk for at de på en så verdifull måte er Frelsesarmeens ansikt utad – midt i folks hverdag, akkurat der Frelsesarmeen skal være. De som går ut er hjertelig til stede, hver uke, på sin faste plass i nærmiljøet, med Krigsropet-bunken på armen. En institusjon i bybildet, midt i hverdagen til dem som bor der, med god tid til en liten prat om alt mellom himmel og jord, sier Valen.
Og slik har det vært lenge.

 

 

131 år siden bladet ble utgitt for første gang
Historien til Krigsropet starter allerede det året Frelsesarmeen kom til landet. I 1888 gikk fem personer i land i Kristiania for å starte Frelsesarmeen i Norge. De sosiale problemene i samfunnet var store, og kjennskapet til Frelsesarmeen var tilnærmet lik null. Motforestillingene var mange. Hvordan skulle man klare å gjøre Frelsesarmeen kjent i et nytt land? De laget et ukeblad. I løpet av kun fire måneder var Krigsraabet i salg på gata i flere norske byer. Her leste man uvanlig frimodige og kvasse ord, refleksjon og bevisstgjøring omkring de sosiale utfordringene – i tråd med grunnleggeren William Booth sin ånd – som var en aktiv forkjemper for samfunnets utstøtte og svake.

– Krigsropet er dermed et stort stykke norsk kulturhistorie. Vi er faktisk Norges eldste ukemagasin, på norsk fra første stund, fremdeles med samme navn, fremdeles med samme ukentlige utgivelsesfrekvens, påpeker redaktøren.

Lanseringsutgaven har innhold fra et bredt spekter av Frelsesarmeens virke, men er også relevant for lesere i alle lag av befolkningen. Det første leserne møter er et intervju med forfatter Ingvar Ambjørnsen.

– Det handler om å gi mennesker en sjanse! Han snakker om erfaringene sine fra han jobbet hos Frelsesarmeen som sivilarbeider, om synet på dem som strever, og om den store ensomheten i samfunnet - den han skriver om i bøkene om Elling. Videre i dette bladet skriver vi om viktigheten av et godt tilrettelagt aktivitetstilbud etter rusavvenning, med seiling som et godt eksempel. Vi skriver om de gode endringsprosessene gjennom retreat for innsatte i fengsel, et ungt og aktivt miljøengasjement for kloden, kristen tro i praksis, og viktige innspill om hvor Frelsesarmeen mener skoen trykker akkurat nå, innenfor samfunnsområdene rusomsorg, barnehage og menneskehandel, avslutter Valen.

Fakta om Krigsropet:

• Krigsropet er Frelsesarmeens ukemagasin, som selges i 80 tettsteder og byer over hele landet.
• Soldater, offiserer og frivillige går ukentlig ut med blad og bøsse, og får ofte gaver utover prisen på bladet. En liten del av salgssummen og det som samles inn utover denne blir værende lokalt.
• I 2018 resulterte dette i 3,2 millioner kroner som gikk direkte til arbeid i lokalsamfunnene.
• Krigsropet har kommet ut hver uke i 131 år, med unntak av noen måneder under andre verdenskrig, da redaktøren havnet på Grini etter å ha trykket en gratulasjon på Kong Haakons bursdag.

Vil du abonnere på Krigsropet? Trykk her.