a123

Rotfestet

Margaret Berger mener den kristne troen har lært henne å tenke stort. Det kommer godt med når hun skal representere Norge i årets Melodi Grand Prix.

Rotfestet
18. mai representerer Margaret Berger Norge under Eurovision Song Contest i Malmø. Foto: Scanpix

– Det er surrealistisk, sprøtt. Jeg tror ikke jeg kommer til å forstå det fullt ut før jeg er i Malmø, sier Margaret Berger om å skulle representere Norge i den internasjonale Grand Prix-finalen i mai.

Med låten «I feed you my love» vant hun overlegent i den norske finalen i februar. Tiden frem til den internasjonale finalen går med til å finpusse opptredenen, lys og koreografi, klesvalg og sangstemme. Og ikke minst på hvordan hun skal takle 120 millioner seere.

− Jeg er ikke bekymret. Jeg tror ikke det kommer til å føles så annerledes enn de andre opptredenene mine, sier Berger.

Hun stoler på styrken i låta som handler om vanskelig kjærlighet.

− Karin Parks tekst er veldig dyp og poetisk. Den handler om kjærlighet, om det forholdet som river og sliter i deg og forandrer deg, enten det er til venner, familie eller kjæreste. Det er gjenkjennbart. Jeg har både hatt og har slike mennesker i livet mitt, mennesker som ikke lar meg være i fred, som kan si ting som sårer, men i kjærlighet. Disse relasjonene er mer interessante for meg enn de som bare stryker meg med hårene. De er mye mer verd.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Rotfestet
− Hjemme var det alltid lov til å stille spørsmål, og det gjør jeg fremdeles. Det gjør tro til noe positivt for meg, sier hun. Foto: Ida Bjørkvik

− Legg sjelen i det du gjør

Det er en stund siden Berger var i medienes søkelys, men hun har jobbet med musikk hele tiden. Siden andreplassen i Idol i 2004 har det blant annet blitt to, snart tre, studioalbum og en Spellemannspris for beste musikkvideo. Hun har også jobbet som musikkprodusent for P3 og mP3, og på Kompetansesenter for rytmisk musikk i Midt-Norge hvor hun blant annet er mentor for unge låtskrivere.

− Det har vært godt at ikke alt har handlet om meg. Som artist kan man bli ganske lei av seg selv, når alt handler om mine låter og mitt band. En slik selvdyrking og analyse er viktig for å bli en god artist, men det er veldig godt med litt balanse, mener Berger.

Det hun først og fremst lærer bort som mentor, er å vise sårbarhet. Det gjelder som låtskriver, og dermed også som menneske.

− De som er virkelig dyktige, er de som våger å legge sjelen i det de gjør, uansett hva det gjelder. Da jeg begynte å skrive låter som 14-åring, holdt jeg meg i komfortsonen, men for å treffe folk er det viktig å jobbe ut fra en følelse. Hvis jeg kjenner at jeg får gåsehud eller tårer i øynene, uten at det nødvendigvis er noe trist som skjer, er det noe jeg kan bruke. Poplåter som virker veldig happy, har ofte en dypere undertone. De blir store fordi de treffer noe.

Så man må utlevere seg selv?

− Ja, og det er veldig nakent og sårbart! Men når man angriper ting på en litt nervøs måte, blir det en nerve i det, det blir ærlig. Man unngår å gå på autopilot. En slik nerve er de unge låtskriverne på Kompetansesenteret veldig flinke til.

Berger har også en annen filosofi: Det er ikke farlig å mislykkes. Det er det man blir god av.

− Det er ingen snarveier når det handler om å skape noe. Kreativitet er som en muskel, den må trenes for å bli god. Jeg gir ofte råd om å skrive de dagene du ikke får det til. Vi lærer mye av det dårlige vi gjør, det må også ut et sted. Se heller stort på det. Det at man i det hele tatt er i stand til å skape noe, er fantastisk.

Dette er et utdrag fra en artikkel i Krigsropet nr 16 2013. Du finner flere smakebiter fra magasinet her. Du kan bestille abonnement eller prøvenummer her.