a123

Små plagg får nytt liv

Foreldre vil gjerne gi barna sine det aller beste, også når garderoben skal fylles. Men «det beste» trenger ikke bety at klærne må kjøpes nye, mener tre kjente motemammaer.

Små plagg får nytt liv
Motebloggerne Charlott Pettersen, Maria Skappel og Celine Aagaard valgte ut sine favoritter i barneklærhaugene på Fretex’ hovedmottak. I tillegg solgte de klær deres egne barn var vokst fra. Foto: Helena Krekling

Ivrige småbarnsforeldre stimler sammen utenfor Fretex på Grünerløkka før dørene åpnes. Et par minutter senere er butikken fylt til randen av mennesker med små, hjemmestrikkede gensere, barnekjoler fra 60-tallet og kule denimjakker over armen. Denne kvelden har tre kjente moteprofiler valgt ut mange av klærne som selges. Designer og moteblogger Maria Skappel, barneklærblogger og forfatter av «Guttestrikkeboka» Charlott Pettersen, og redaktør og moteblogger Celine Aagaard bidro med klær deres egne barn har vokst fra. I tillegg fikk de plukke sine favoritter på Fretex’ hovedmottak for Øst-Norge. Målet er å vise hvor mye fint som faktisk finnes til barn i Fretex-butikkene.

 

Gamle holdninger

– Det å være på mottaket til Fretex var som å være i en godtebutikk. Det var mye jeg gjerne skulle kjøpt selv, men dette var kundenes og blogglesernes kveld, så det havnet i butikken på Grünerløkka, smiler Charlott Pettersen.

Hun har lenge vært opptatt av vintage-klær, men det å kjøpe brukt ble enda viktigere etter at hun ble mamma for tre år siden. Da oppdaget hun at selv om det er trendy å handle brukt for voksne, er det nesten litt tabu å gjøre det samme til barn. Hun tror mange foreldre tenker at «bare det beste er godt nok for barnet mitt», og at det betyr at tingene må være nye.

– Det handler nok mye om holdningene som sitter igjen fra dagens foreldre var barn. På 80- og 90-tallet fikk vi bedre råd, og da ble det viktig å kjøpe nye klær. Dermed ble det å kjøpe brukt forbundet med å ha veldig dårlig råd. Vi tenkte ikke på det som noe positivt og miljøvennlig, sier hun.

Men den tankegangen bør vi ikke videreføre til barna våre, mener Pettersen. Det er fullt mulig å gi barn en positiv holdning til det å leve mer miljøvennlig og kjøpe brukt. Hun har blant annet hørt fra flere mødre at barna deres synes det er kult å arve.

– Da har foreldrene presentert det som noe positivt. Når foreldrene sier: «Tenk, denne jakka har tilhørt den kule jenta nede i gata, hun som er fem år eldre enn deg», synes barna det er gøy. De får gå i klærne til noen de ser litt opp til, sier Pettersen.

 

Små plagg får nytt liv
Cecilie Hogstad handlet brukt til datteren for første gang på barneklærkvelden. – Den store favoritten var en knallrød kjole. Denne kan hun ha lenge, og den minner meg om kjolene jeg selv hadde som liten, smiler hun. Foto: Kjell Håkon Larsen

Nesten evigvarende ull

Vanligvis har barneklærne et ganske lite hjørne i Fretex-butikken på Grünerløkka, men denne kvelden er store deler av lokalet fylt opp med små plagg. Det er hektisk stemning når alle vil finne fram til de fineste tingene samtidig. I løpet av få minutter er store hauger av klær på vei mot kassa. De tre motebloggerne har reklamert for kvelden på sine blogger, og mange av deres lesere har møtt opp. En av dem er Cecilie Hogstad. Hun følger bloggen til Charlott Pettersen, og har lagt merke til at mange av klærne på bildene der er fra Fretex.

– Da jeg hørte at hun skulle velge ut plagg, tenkte jeg at jeg måtte benytte sjansen. Jeg kjøper mye brukt til meg selv, og har fått mye til datteren min fra kjente. Men jeg har ikke tenkt på muligheten til å kjøpe brukt til henne. Det skal jeg begynne med nå, når jeg ser hvor mye fint det er her, sier hun.

Hogstad har funnet flere ullplagg, og en pysj som ser helt ny ut. Og favoritten, en knallrød julekjole.

– Den minner meg veldig om kjolene jeg selv hadde da jeg var liten, smiler hun.

Også Sarah Leandrah Hovet fikk med seg mange tilskudd til barne-garderoben. Hun handler mye på Fretex også til vanlig, både til seg selv og sønnen.

– For meg handler det mest om at jeg liker en mer nostalgisk stil. Jeg er ikke så glad i moderne «tegneserieklær» til barn. Jeg kjøper mye ull, det er nesten evigvarende når man behandler det riktig. Når sønnen min vokser fra det, leverer jeg det ofte tilbake til Fretex, forteller hun.

 

Små plagg får nytt liv
Maria Skappel (til venstre) har funnet helt ubrukte barneklær på Fretex. Foto: Kjell Håkon Larsen

Ser ubrukt ut

Maria Skappel tror mange ikke er klar over hvor mye fint de kan finne til de små på Fretex. Selv ser hun ofte etter eldre plagg i god kvalitet.

– Men jeg har også funnet mange flotte nye ting som ser helt ubrukte ut. De minste barna vokser fra klær utrolig fort, ofte rekker man ikke å få brukt alt man kjøper eller får i gave. Dermed går nye ting rett til Fretex, sier hun.

Charlott Pettersen tror mange foreldre også tenker at brukte klær ikke er rene nok.

– Grønn hverdag har funnet ut at nye klær må vaskes opptil 20 ganger for å bli kvitt alle kjemikaliene som sprøytes inn under produksjonen. Sånn sett er brukte klær renere mot barnehuden, og alt i butikkene er vasket, sier hun.

Selv kjøper hun mye brukt som en motreaksjon til bruk og kast-holdningen. Billigkjedenes barneklær koster lite, men varer også veldig kort.

– Gjennom jobben min hører jeg av og til at folk synes det er like greit, billige klær kan lettere kastes hvis de blir ødelagt. Men det blir fort et feil signal å gi videre til barna. Det er klart at barn ødelegger klær, men det er vanskeligere å ødelegge ting med god kvalitet. Ved å velge fine, brukte klær, eller nye plagg med høy kvalitet, kjemper vi mot masseforbruket. Det er helt nødvendig for å ta vare på miljøet og fremtida til ungene.

I tillegg er gamle klær ofte rett og slett finere, mener hun.

– Billigkjedenes gutteklær kan oppleves som stigmatiserende. Ofte er de prydet med figurer som barn kjenner til fra tv, og på gutteklærne er det superheltfokus. Det appellerer til barn, men man kan spørre seg om treåringer trenger å ha noe forhold til hva de har på seg, utover at klærne skal være behagelige. Når jeg går i bruktbutikker, ser jeg etter klær fra en tid da man ikke skilte så veldig mellom gutte- og jenteklær.

Mens guttene skal være superhelter, skal jenter gjerne være rosa prinsesser.

– Det er kjedebutikkenes makt. Ved å gjøre klær til jenter og gutter så forskjellige som mulig, selger de mye mer, fordi det blir vanskeligere å la barn arve, sier hun.

Små plagg får nytt liv
Den grå strikkejakka var blant Maria Skappels utvalgte favoritter til barneklærkvelden. Foto: charlottpettersen.no

Motekurs

Kommunikasjonssjef Trine Gjermundbo i Fretex forteller at barneklær er en ganske liten andel av det som selges på Fretex.

– Mange gir barnas klær videre til venner og familie med yngre barn. Dermed er det nok mye gjenbruk uten at klærne er innom Fretex, sier hun.

På Fretex’ produksjonsavdeling i Oslo strømmer det inn barneklær, forteller driftsleder Aud Marit Sollid.

– Vi får inn klart mest til dame. Men barneklær er en god nummer to, spesielt plagg til babyer og litt eldre barn. Barn i barnehagealder sliter mer på tøyet, så det kommer det inn litt mindre av.

Sollid kjenner mange som kjøper barneklær på Fretex, spesielt parkdresser og andre dyre plagg.

– Det er jo ikke flaut å kjøpe brukt lenger. Men man må selvsagt lete litt mer for å finne ting som passer på Fretex, siden det bare er én av hver ting. Vi fordeler barneklærne ut på alle butikkene, så det er ikke alle som har så stort utvalg.

I snitt får avdelingen i Oslo inn rundt 16 tonn klær i uka, men mye av det havner aldri i butikkene. Kvalitet er det aller viktigste kriteriet når klærne velges ut. Plagg av kjente merker er også lette å selge.

– Men det hjelper ikke om merket er kjent hvis plagget har mye nupper eller ikke er helt og pent. Da havner det ikke i butikk, forteller hun.

I tillegg holder de ansatte seg oppdatert på trender, slik at de ligger i forkant i motebildet.

– Vi leser motemagasiner og har interne kurs. I tillegg lærer vi mye av hverandre. Litt eldre folk som er her på attføring kan kjenne igjen de fine plaggene fra 70-tallet, mens noen av de unge vet mye om nye trender.

stine.frimann(a)frelsesarmeen.no

Dette er et utdrag fra hovedsaken i Krigsropet nr 44 2013, du finner flere smakebiter her. Bestill abonnement eller prøvenummer her. Krigsropets Facebook-side finner du her, og Fretex fashion sin Facebook-side er her.