a123

Ustoppelige YouTubere

Sykdom og nettmobbing stopper ikke brødrene Simen og Daniel Andersen. Nå er de nominert som Årets meningsbærer på Gullsnutten.

Ustoppelige YouTubere
Hver dag lager Daniel (t.v.) og Simen Andersen en ny film som de legger ut på YouTube. Sist julaften handlet den om folk som la penger på julegryta til Frelsesarmeen. Foto: Mette Randem

− Nå skal jeg bare si hvor vi er, og så kjører vi inn, sier Simen Andersen til Daniel.

Brødrene fra Stathelle i Telemark er på besøk hos Nordic Screens i Oslo, et nettverk for YouTubere.

Simen gjør som han sa, holder opp kameraet og trykker på opptak. Mens han ser inn i kameraet, forteller han at det er like før de skal møte Ivar, sjefen for Nordic Screens, et nettverk innen YouTube som de er med i. Ivar Steen-Johansen har invitert dem hit for at de skal få se dette treffstedet for YouTubere og samtidig gi dem litt feedback på filmene deres. Noen tips til forbedring kan det også bli for gutta som på YouTube kaller seg for DanielSimen.

Planen funker. Brødrene setter hver sin rullestol i bevegelse og kjører inn på møterommet ved siden av. Mens de venter på sjefen, forteller Daniel at de allerede har hilst på både Stian Barsnes-Simonsen og «Truls».

− Vi traff jo Truls på SpillExpo-messa i fjor også, sier Daniel og ser på faren sin, Bjørn Gunnar Andersen. Truls er en av Norges største YouTubere.

– Det er noe av det fine med denne hobbyen, at de har blir kjent med så mange gjennom miljøet. De hadde bare så vidt kommet innom døra der, da det strømmet til folk som ville snakke med dem, sier faren.

− Ja, det er akkurat det som er så hyggelig med det, smiler Daniel.
 

Nesten tre millioner visninger

Både Simen (14) og Daniel (12) har muskelsykdommen Duchenne muskeldystrofi, en progressiv sykdom der musklene svinner sakte, men sikkert hen. Sykdommen gir kompliksjoner for ledd og sener, og det finnes ingen behandling for den. Faren forteller at Daniel ble avhengig av rullestol for et og et halvt år siden, mens Simen fortsatt kan gå litt.

− Vi har vært mye på nettet lenge, men aldersgrensen for å registrere seg på YouTube er 13 år, så jeg har bare vært registrert siden jeg ble gammel nok i fjor, forteller Simen.

Så fort det var ordnet, meldte YouTuberne DanielSimen seg på en konkurranse med MineCraft, et digitalt sandkasse- og overlevelsesspill som likner på legobygging. Flere tusen ungdommer i flere fylker konkurrerte på direkte-tv. Brødrene fra Stathelle stilte i Skien, med Simen som regissør og tekniker og Daniel som assistent og medspiller.

Der fikk alle deltakerne i oppgave å bygge noe fra Telemark. For DanielSimen var valget veldig lett.

− Vi bygde Norges beste fotballstadion, Skagerak Arena i Skien. Odd Grenland er vårt lag.

Simen smiler stolt, og gjør oppmerksom på at hele byggeprosessen selvfølgelig ligger på nettet.

Nå har DanielSimen til sammen 437 videoer på YouTube. De har 20 000 abonnenter og snart tre millioner visninger.

Dagen etter har de enda en, for Simen legger nemlig ut en ny film hver dag klokken 15.

− Det kom noen tårer da vi bikka 20 000.

Det medførte nemlig at de ble registrert brukere på YouTube, som igjen betyr at de får reklameinntekter for innleggene sine, forteller faren.

− Ja, det var som en prisutdeling i seg selv da vi nådde 20 000, smiler Daniel.

Nå håper gutta på en pris når Gullsnutten deles ut på direkten på Nrk3 1. april. Gullsnutten deles ut i fem forskjellige klasser til små og store YouTubere. Daniel og Simen er nominert i kategorien Årets meningsbærer.

 

Ustoppelige YouTubere
Daniel og Simen fikk se seg om på hovedkontoret til YouTube. Foto: Mette Randem

Penger på julegryta

På nyåret fikk DanielSimen Bamble kommunes barne- og ungdomspris. «…Til tross for alt de gjør for at andre skal le, har de fått oppleve en litt mørk skyggeside…», sa prisutdeleren. Formuleringen viser til at brødrene hadde blitt utsatt for grov nettmobbing gjennom flere måneder.

− Gutta ble selvfølgelig berørt av mobbingen, men jeg synes de viste stor toleranse og taklet det bra. Likevel skal det ikke være sånn. Vi vurderte fram og tilbake om det var best å slutte på YouTube, men valgte å stå i det ved å lage en svarvideo. I ettertid er alle enige om at det var riktig reaksjon på ukulturen.

− Det var verdt det. Vi har fått masse god respons, sier faren.

DanielSimen fikk trippel gevinst. En av nettmobberne ba om unnskyldning, og mobbingen avtok merkbart. Samtidig fikk de enorm respons og ble med ett superkjendiser på YouTube.

− I tillegg lærte vi også en del om hvordan Internett rydder opp i sånt, sier faren.

Ikke minst førte reaksjonen deres til at de fikk en ny sponsor.

− Denne hobbyen krever en del kostbart utstyr, så med en ny sponsor fikk vi blant annet kjøpt pc til Daniel. Det var selvfølgelig veldig gøy, sier faren.

− Jeg ble så glad at jeg klarte nesten ikke si noe. Jeg trodde jo nesten ikke på det, utbryter Daniel og ser på broren sin.

− Og nå tror jeg egentlig mange synes at vi er ganske kule. Det er mange som sier til oss at vi er flinke og liker det vi gjør, mener han.

DanielSimen har et nytt tema for hver film. Før jul i fjor dro de til det lokale kjøpesenteret, Brotorvet, der de oppfordret folk til å gi bort en juleklem. Julegryta til Frelsesarmeen stod også der, og sånn fikk de ideen om å anbefale dem som ga en juleklem til å putte penger på gryta samtidig. Etterpå fikk de vite at det kom inn mer penger den dagen enn dagene før.

− Den filmen la jeg ut 24. desember, sier Daniel.

 

Ustoppelige YouTubere
Daniel, Simen og faren Bjørn Gunnar Andersen fikk gode råd av sjefen for Nordic Screens, Ivar Steen-Johansen. Foto: Mette Randem

Har knekt kodene

På møterommet har Ivar Steen-Johansen fått opp YouTube-forsidene til DanielSimen på en projektorskjerm. Daniel vil gjerne høre hva Ivar synes om forsiden deres. Han er nemlig ikke helt fornøyd med den. Ivar synes den er veldig avansert, men at de selvfølgelig kan forbedre et par ting. Gjestene lytter spent. Konsentrasjonen er på topp, men når selveste kongen på YouTube-haugen forteller dem at forsiden deres er veldig fin, mykner de opp i mimikken.

− Dere har knekt de aller fleste kodene som veldig mange andre sliter med. Det kan vi se på lesertallene også, sier han og lover å komme tilbake til dem.

De tar for seg forsiden.

− Den er kjempefin. Det eneste dere kan gjøre er å få med hvor ofte dere legger ut ny video. Alle som vil knytte til seg faste fans, vet at det er viktig å gi brukerne sine vaner. Tv-kanaler og godteributikker gjør det, og det bør dere også.

− Jeg legger ut hver dag klokka tre, sier Daniel.

− Så flott. Da finner du en plass til det et sted. Skriv at dere har ny video hver dag klokka 15, følger Ivar opp.

− Husk at tekstene skal være så korte som mulig. Korte tekster gir plass til større bokstaver, og det blir lettere for folk å lese. I stedet for «I morra kan dere stemme på oss», kan dere bare skrive «Stem på oss», tipser Ivar.

DanielSimen får høre at hvite bokstaver er lettest å lese.

− Det gir størst kontraster, og kontraster er viktig, både på tekst og bilder. Bruk bilder med kontrastfarger, og gå tett på det dere knipser.

Gutta ser fornøyd på hverandre, og Ivar finner fram diagrammer for antall visninger.

− Her ser dere at toppen var de første dagene etter at dere var på God Morgen Norge 21. april. Det var etter dere svarte på nettmobbingen. Den nyeste er også sett mye, kommenterer han. Ivar fortsetter med tips om hvordan de to kan lage spillelistene sine best mulig søkbare.

− Systemet gir anledning til å legge inn veldig mange ord, så det er viktig å utnytte det mest mulig. Og husk å legge de viktigste ordene først. Bare pøs på med Stathelle, Mindcraft, OddGrenland, DanielSimen, TVNorge, nettmobbing og så videre. Dere kan gjerne lage et utkast og sende til meg, så skal jeg gi dere en tilbakemelding, tilbyr han.

Simen griper tilbudet uten betenkingstid.

− Ok, da sender jeg det i morgen, etter at jeg har lagt ut filmen om i dag, responderer han og røper innholdet for morgendagens film.

− Litt fra praten med Truls i studioet hans, noe fra møtet med Krigsropet og fra dette. Etterpå skal vi spise på Jensens Bøfhus, så det kan hende jeg tar med litt derfra også.

You need Adobe Flash and Javascript to view this file
.

sissel.svendsen@frelsesarmeen.no